“Fel” bakgrundskontroller skapar en falsk trygghet – så hjälper vi i BKF er att hitta rätt

Vad vinner ni på att anlita ett av BKF:s medlemsföretag? Jo, om man säger så här; Som alla vet är det viktigt att rekryteringar blir rätt och bidrar till en stabil arbetsplats, vilket leder till ett aktivt förebyggande av organiserad brottslighet och arbetslivskriminalitet. Och för att rekryteringar ska bli rätt gäller det att ni anlitar en leverantör som jobbar korrekt och sakligt med bakgrundskontroller. Här finns som tur är BKF som en ledstjärna.

Med syftet att göra bakgrundskontroller mer opartiska och rättvisa har vi i BKF arbetat fram en standard för bakgrundskontroller. Så att fler än en eller ett par få aspekter vägs in i ett rekryteringsbeslut. På så sätt får individen chans att visa fler aspekter av sin lämplighet för rollen den söker och även chans att få en mer fördomsfri bedömning.

För att göra det så enkelt som möjligt för dig som kund har vi i BKF dessutom tagit fram ”BKF-stämpeln”, som är ett sigill som står för att företaget arbetar för integritet och god kvalitet. Med andra ord så följer de som innehar stämpeln BKF:s uppsatta krav och regler, så som branschstandarden, etiska riktlinjer och principer för god sed.

Branschstandarden som vi syftar till ovan är resultatet av ett långtgående arbete av oss aktörer som varit verksamma i branschen i många år. Den är anpassad med hänsyn till alla de regler och krav som finns internationellt och nationellt för våra kunder. Branschstandarden innebär att vi har befäst en minimumgräns på vad en bakgrundskontroll minst ska innehålla för att ge en skälig bedömning.

Branschstandarden för bakgrundskontrollen innefattar:

  • Verifiering av identitet
  • Ekonomiska uppgifter
  • Rättsliga ärenden
  • Analys utförd av kvalificerad personal

En relevant sak att notera är att i kontroller gjorda av BKF-medlemmar innefattas även ärenden som är pågående samt rättsärenden som kan vara relevanta för många företag och organisationer. Dessa saknas i flera av de vanliga brottsregisterutdragen. Exempel på vad som kan saknas är bland annat terrorrelaterade brott, grova smuggelärenden och narkotikabrott. Läs mer om vad som ingår i olika belastningsregisterutdrag här.

En annan viktig sak att bära med sig är att den viktigaste punkten i branschstandarden antagligen är analysen som ska utföras av kvalificerad personal. Detta är tyvärr inget som är självklart hos en del företag utanför BKF, men det är ytterst viktigt då det ger en relevant bedömning av individens bakgrund, tidsperspektivet, eventuellt upprepat beteende historik och annat därtill. En analys av en tredje part ger er dessutom en mer opartisk och ofärgad bild av personen. Att hitta rätt person kan vara en svår uppgift när det finns motsägelsefulla saker i en individs bakgrund (vilket kvalificerad personal kan hjälpa er att hantera).

Sist men inte minst vill vi också trycka på att branschstandarden är framtagen för att ge så fördomsfria och relevanta bakgrundskontroller som möjligt. Alla, så väl kunder som vi bakgrundskontrollföretag, har som mål att hitta de bästa lämpade kandidaterna. Och detta arbete är något alla vinner på.

Läs mer på ämnet här ->